PS5 en het einde van laadtijden
De nieuwe PS5 mag er zijn en heeft heel erg veel te bieden. Ten opzichte van de voorganger, de PS4, heeft Sony weer een aantal ferme stappen gezet die gamen toch weer een andere dimensie geven. Die het echt naar een next level tillen. De PS5 doet dat met onder meer DualSense, 3D Audio, SSD en Ray Tracing. De strijd met de Xbox Series X lijkt dan ook in het voordeel van de PS5 beslecht.
Alsof je zelf daadwerkelijk de trekker overhaalt
De voor de spelers zonder twijfel belangrijkste winst is geboekt met de controller. De DualShock is niet meer, lang leve de DualSense. De controller gebruikt haptische feedback, waardoor je realistische vibraties voelt tijdens het spelen van een spel. Schiet je, dan voelt dat alsof je echt schiet. Haptische feedback zorgt voor realistischere games. Je voelt de ondergrond waarop je loopt en het overhalen van de trekker om je vijand te elimineren, wordt exact nagebootst.
De PS5 is indrukwekkend
Indrukwekkend is ook de audio op de PS5. Elk geluidseffect wordt individueel afgespeeld. Tot en met de PS4 hoorde je steeds opnieuw hetzelfde riedeltje. De audio is nu voor iedereen uniek. Je hoort regendruppels vallen nu, en dus niet langer een saaie regenbui. Kijken we ook nog even naar SSD, dan zien we dat het gedaan is met lange laadtijden. Wat de PS4 nog in tussen de tien en vijftien tellen deed, dat kan de PlayStation 5 in een fractie van een seconde. De gebruikte SSD is als de Formule 1, de oude SSD op de PS4 was daarbij een vrachtwagen met snelheidsbegrenzer.